Angin Shita | Bawa pergi jahiliyyah kami

“Nuha,sudah-sudah la tu duduk di balkoni,terkena tempias hujan nanti,masuk cepat,kalau tak basah nanti”
Kauthar memanggil ahl Bayt Tamayyuz itu.Nakal gerangan kawannya yang seorang ini nampaknya.Terlalu teruja menyambut kehadiran hujan froze yang menjanjikan salji-salji putih suci di Tanah Irbid yang setelah sekian lama tidak turun hujan lebat dan sejuk-sejuk membeku seperti ini.
“Ala Koca,duduk kat balkoni ni,ada bumbung sedikit atasnya,Excited ni nak main hujan froze” Nuha menjawab sambil tangan terus teruja menyambut ketulan-ketulan ais di ruang balkoni Bayt Tamayyuz itu.
“Tapi kalau x masuk rumah,basah juga nanti.Sat lagi komplen ke ana,stokin dah habis la,baju-baju lambat kering la.Jom-jom masuk.Ana buat makanan feveret anti ni”Pandai Kauthar memerangkap sahabatnya yang sangat-sangat gemar dengan Kek Coklat buatan tangan Kauthar
“Waaaaaaaaaaaaaah,kek coklat ke?”Segera Nuha menutup pintu Balkoni,masuk terus ke dalam rumah mendapatkan kek coklat kegemarannya.Tangan laju cuba mencubit sedikit cebisan dari kek itu.
“Ehhhhhhhhhhh,Nanti-nanti.Sabar,jangan makan dulu.Ana nak bagtitau sesuatu ni”
Suapan Nuha terhenti,perut yang lapar meragam kerana niat untuk menghilangkan irama itu terhenti dengan kata-kata sahabatnya.”Aduh,potong line betul la Koca ni” getus hati kecilNuha.
“Enti nak tau tak,sebenarnya tadi…………..ehe………….”Kauthar menutur kata sambil baris-baris gigi putih bakal doktor gigi itu tersusun menzahirkan sengihan senyum kambing sambil menggaru-garu kepala yang hakikatnya tidak gatal.
“Apa dia Koca,cepatla khabak kat kami.Lapa da ni.Toksah nak tunjuk-tunjuk sangat gigi hang tu,Taula dentis.I love gigi”
sejenak,ketawa kecil terhambur dari dua-dua sahabat itu.Terkenangkan sweater student2 dentist bertuliskan I love gigi.Teringat jenaka seorang pak cik yang mengatakan ketakutan melihat sweater itu.Bimbang kalau-kalau pencinta gigi ini ingin mencabut giginya.
“Sebenarnya tadi,ada,,,erm,,,tahi cicak termasuk dalam kek ni.Ana tak perasan pulak.Maklumkah,dapur rumah kita gelap tak berlampu”
Mata Nuha terbelalak seketika,Terkejut dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh sahabatnya.Biar betul?Segera Nuha meletakkan semula cebisan kek yang hampir-hampir sahaja dikunyahnya dengan penuh lahap.
“Eh,Nuha tak nak makan ke?sikitje taik cicak tu tadi.Insha Allah part sebelah sini tak tercampur kowt dengan tahi cicak tu.Ehe.Makanlah.Penat Koca buat kek ni besar-besar”
“Aduh koca,kalau ikutkan memang nak habiskan je semua kek ni,Tapi bila anti cakap da termasuk tahi cicak tu,gelilah ana,Esh,buat barulah”
“Buat baru??Habislah telur rumah kita nanti Nuha”Kauthar cuba memujuk Nuha untuk menjamah.Nuha menggeleng kepala,bangun dari tempat duduknya,menuju ke arah balkoni untuk menyambung semula bermain dengan titis-titis hujan froze tadi.
Satu langkah,dua langkah,3 langkah,Kauthar segera mendapatkan tangan mulus sahabatnya sambil berbisik di telinga Nuha,
“Ana gurau jela,Jom duduk semula.Ada ibrah yang ana nak sampaikan”
Masha Allah,ada-ada sahaja sahabat baiknya ini.Segera Nuha mematikan langkah,dengan harapan betullah kek itu sebenarnya tidak dimasuki tahi cicak.Moga-moga dapatlah Nuha menjamahnya dengan hati riang gembira seriang bulatan gembira.
“Maaflah Nuha,saja je nak kongsi something dari gurauan tadi.Macam tula manusia,Fitrahnya,tidak boleh menerima sesuatu yang baik jika dicampuri dengan sedikit kekotoran atau perkara-perkara yang menjijikkan bukan?walaupun hanya sekelumit cuma.Kita sudah lama berbulatan gembira,sudah diberi perkongsian tentang sejarah Kita,tentang jalan dakwah dan tarbiyah kita,tentang urgensi menyampaikan pada orang-orang di sekeliling kita,tentang urgensi perubahan kita.Tapi sejauh mana kita sudah betul-betul berubah secara total ke dalam celupan Allah ye?
Adakah kita sudah menjadi seperti bola besi itu.Yang mantelnya didasari dan ditanamkan dengan aqidah yang mantap sehingga mampu melebur ke atas matlamat hidup  kita,pemikiran kita,perasaan kita,emosi kita.Lantas dizahirkan melalui gerak amal,perilaku dan akhlak kita.Apakah leburan mantel itu sudah tumpah keluar sehingga tertempias juga pada sahabat-sahabat kita di luar?
Sekelumit cuma,sedikit kadarnya tahi cicak yang ana reka-reka kewujudannya,tapi kita lantas segera menolak keseluruhan kek coklat itu.Bagaimana la pulak agaknya diri kita di hadapan Allah.Mungkin sebahagian besar hati kita sudah cuba dipenuhi dengan cinta Allah,tapi ada sudut-sudut hati kita yang masih berbekas karat-karat,rawaib-rawasib jahiliyyah itu.Apakah Allah sudi menerima kita,atau kita akan ditolak bulat-bulat.
Tunduk,terkesan sungguh Nuha dengan kata-kata Kauthar yang tidak pernah tinggal sastera dan skema susunan ayat putisnya.Sekilas terkenang momen-momen mereka melakar senarai Jahiliyyah di dalam lukisan hati atas sekeping kertas suci berwarna putih itu.Dicontengnya setiap jahiliyyah yang dia azam akan tinggalkan.Terlalu banyak contengan,Ingin menyingkir jahiliyyah itu,tapi sedih melihatkan ‘hati’ putih berconteng sana-sini dengan kesan-kesan jahiliyyah yang pernah dilakukannya.
Ikhtilat melampau,korea,akademi fantasia,muzik-muzik melalaikan,solat lambat,buang masa.Allah banyaknya jahiliyyah yang pernah dilakukan.
Sejenak duduk-duduk mereka menambahkan iman.Angin Homsin tiba-tiba bertiup kencang melepasi kawasan Perumahan bahagian Bab Syimali itu.Cawan kosong di hadapan mereka dimasuki butir-butir pasir.Kauthar mengambilnya,membuang pasir-pasir kecil yang dibawa Angin Homsin,membasuh cawan itu bersih-bersih,Lalu dituangkan air teh na3nak [daun pudina] ke dalam cawan kosong itu.
Itulah gambaran resolusi muhasabah mereka di petang itu.Jahiliyyah yang syaitan datangkan yang ada selama ini,yang menyerang dari kiri,kanan,atas,bawah,depan dan belakang seperti yang dinyatakan dalam surah Al-A’raf ayat 16 dan 17

“Iblis menjawab: “Karena Engkau telah menghukum saya tersesat, saya benar-benar akan [menghalang-halangi] mereka dari jalan Engkau yang lurus, (16) kemudian saya akan mendatangi mereka dari muka dan dari belakang mereka, dari kanan dan dari kiri mereka. Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur [ta’at]. “(17)

Jahiliyyah dalam diri ini,jahiliyyah yang bersarang dalam hati ini,perlu dibuang seluruhnya.Dan ruang hati ini,diri ini perlu disucikan sebersih-bersihnya.Agar boleh diisi dengan jernihnya islam dalam membentuk mantel aqidah yang mantap sehingga mampu mencair dalam diri sehingga melimpah tertempias ke arah orang-orang di sekeliling mereka.
“Nuha,basah tak stokin enti” Kauthar memecahkan kesunyian petang itu sambil Nuha leka menghirup secawan teh na3nak yang terhidang.
“ehe,basah…sebasah hati ana petang ini.Jazakillah Koca.”
“Tula,ana da kata.,masuk dalam rumah,duduk di balkoni pun,walaupun separuh berbumbung,kita akan basah juga.Bagitulah islam,kita kena masuk keseluruhannya.Tidak boleh sebahagian sahaja yang kita ambil.Kerna islam yang dicampuri jahiliyyah tidak akan menjadi islam,tapi terus menjadi jahiliyyah.Macam kek tadi,Kek sedap yang dicampuri unsur-unsur kurang enak,tidak akan enak lagi”

“Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam secara keseluruhannya, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu. (2:208)”
Mereka menjamah kek itu tanpa ragu lagi.Manis,moga semanis iman yang akan  diperoleh dengan penyingkiran jahiliyyah.Yang mana Allah dan Rasul dicintai melebihi dari yang selain kedua-Nya,sahabat dicintai kerana Dia dan jahiliyyah dibenci sebenci ingin dimasukkan ke dalam api neraka.Sehebeat angin shita membawa pergi dedauanan pepohon zaitun di luar,bawalah juga pergi jahiliyyah ini agar jauh tidak akan kembali lagi.

Sayonara jahiliyyah!

Antara dua jalan,anda yang menentukannya!
Advertisements

Sharing is caring :))

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: