Syahadatul Haq 1.0 – Umat pertengahan

Bumi Maududi itu pernah berdiri teguh dibawah satu nama Negara bertamadun,setaraf dengan Tamadun Parsi,Greek Tua dan Romawi.Namun,mendukacitakan,sebuah Negara yang zahirnya kelihatan bertamadun,korup dengan kepincangan akhlak yang tersasar jauh dari norma-norma kehidupan manusia yang sebenar.

Bumi Taj Mahal itu pernah disimbahi cahaya islam.Namun,entah mana silapnya,kepimpinan yang dilaksanakan menggambarkan islam yang sebaliknya.Agama islam yang hakikatnya diwarnai warna-warni kedamaian,keadilan dan kemakmuran,bertukar menjadi sebuah pemerintahan yang penuh kekejaman.Dikriminasi terhadap mereka yang bukan beragama islam.
Orang bukan islam tidak diberikan layanan yang sepatutnya sebagaimana yang pernah Rasulullah ajarkan.Bagaimana baginda menyantuni golongan zimmi,bagaimana para sahabat melindungi kafir mu’ahid.

Hasilnya,rakyat tertekan,kebangkitan dilancarkan,permerintahann islam digulingkan.Terpecahlah India jua Paksitan.Hari itu,dalam muktamar yang mengharapkan kehadiran bukan islam agar mereka dapat melihat kebenaran agama ini,hasilnya mendukacitakan.Harapan hanya tinggal harapan.Islamicfobia yang menghantui menjauhkan mereka dari islam yang sebenarnya menyejahterakan,menenangkan dan mendamaikan.

Berapa ramai muslim kini tertipu dengan islam yang diperoleh secara warisan.Kaca mata biasanya hanya mampu memandang islam pada 5 perkara,solat,zakat,puasa,haji dan syahadah yang sekadar di tepi bibir.Hakikatnya 5 perkara ini hanyalah cerucuknya,tetapi dimanakah bagunan yang gah dengan system islam itu?

Berapa ramai umat islam kini mampu mengangkat telunjuk jari,melafaz syahadah dalam duduk tahiyatnya,tetapi sayang,mereka gagal memaknai erti syahadah yang hakikatnya sarat dengan tanggungjawab.

Apa bezanya antara kita dengan Raju,yang menyembah sebuah patung lembu.Apa lainya kita dengan Quan Yu,yang khusyuk membakar colok di hujung sudut tokong itu.Apakah syahadah yang dilafazkan sekadar ucapan semudah abc ,ritual semata-mata sedangkan Allah mengangkat agama ini ke darjat yang tertinggi?

Umat pertengahan,begitulah yang Allah gambarkan tentang kita,umat islam,dalam surah Al-Baqarah ayat 143.Umat yang mana Rasulullah menjadi saksi atas perbuatan kita,dan kita menjadi saksi atas umat lain senatero dunia.

nantikan syahadatul haq edisi 2.0..

Advertisements

Sharing is caring :))

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: