Tarbiyah kuih cara kita [Ep 3]

Sungguh,Allah itu terlalu dekat dengan manusia.Meski Dia bersemayam di arasy yang tinggi dan mulia,namun permohonan kita didengari-Nya,permintaan kita dikabulkan-Nya.Hebat bukan cinta Dia kepada kita?Sehinggakan dalam berdoa pun kita di ajar menyebut Allahumma.Perkataan Allah itu didahulukan tanpa didahului oleh harfu Nida’ seperti Ya Allah,Wahai Allah,Oh Allah.Terus Allahuma,terus kita berbicara tanpa perantara.Betapa dalam surah An-Nas juga membuktikan hampirnya Dia dengan makhluk bernama manusia.Katakanlah Aku Berlindung dengan Tuhan Manusia,Penguasa Manusia,Sembahan Manusia.Setiap gelaran keagungan-nya disusuli satu perkataan bernama Manusia.Bukan jin,syaitan atau malaikat yang setia memuji-Nya.Allah membuktikan lagi dekatnya kita dengan membezakan bentuk jawapan bagi setiap ayat persoalan dalam Al-Qur’an.

Melalui kalamNya yang menakjubkan,apabila ada ayat-ayat berkisar persoalan seperti

يَسۡـَٔلُونَكَ عَنِ ٱلۡأَهِلَّةِ‌ۖ قُلۡ هِىَ مَوَٲقِيتُ لِلنَّاسِ وَٱلۡحَجِّ‌ۗ

atau pun

يَسۡـَٔلُونَكَ عَنِ ٱلشَّہۡرِ ٱلۡحَرَامِ قِتَالٍ۬ فِيهِ‌ۖ قُلۡ قِتَالٌ۬ فِيهِ كَبِيرٌ۬‌ۖ

dan banyak lagi ayat-ayat pertanyaan dalam Al-Qur’an,pasti dipisahkan oleh kalimah قل.Sedangkan bila ditanya tentang diri-Nya,Allah lantas menjawab tanpa dipisah dengan mana-mana lafaz lain.

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِى عَنِّى فَإِنِّى قَرِيبٌ‌ۖ

Kafir Quraisy tenggelam dengan syirik yang bercampur aduk dengan aqidah yang sebenar.Ubudiyyah mereka kepada Allah tersilap cara.Ada yang memilih menyembah jin dan malaikat kerana sangka mereka 2 makhluk ini lebih dekat dengan Allah.Apatah lagi agama Yahudi menyembah nabi Uzayr yang disangka anak Allah,Agama Nasrani pula menyembah manusia bernama Isa.Kedua-duanya manusia seperti mereka,maka bertambah banggalah Kafir Quraisy yang menyembah jin dan malaikat yang kedudukan mereka dengan Allah dianggap lebih dekat.

Kerana menyangka agama mereka tepat,mungkin iras-iras agama Nabi Ibrahim,tanpa rasa segan dan malu mereka cuba bernegosiasi dengan Rasulullah s.a.w

“Apa bisa setahun kami menyembah tuhan kamu,setahun lagi kami menyembah tuhan kami?”

“Apa bisa kamu jangan mencerca tuhan kami dan letakkanlah syarat apapun,asalkan kami kekal dengan agama nenek moyang kami”

قُلۡ يَـٰٓأَيُّہَا ٱلۡڪَـٰفِرُونَ

Allah lantas menurunkan ayat ini.Sebagai satu bentuk perintah dengan kalimah Qul.Feel Amar yang tegas memerintahkan kepada nabi untuk mengatakan

“Wahai orang-orang kafir”

Kerana mereka tanpa rasa malu menanggap diri mereka berada di atas jalan yang lurus,berdiri di atas paksi kebenaran,hidup dengan keimanan,sedangkan mereka adalah golongan yang ingkar dalam mentauhidkan Allah.

Tentu sekali Tuhan yang kita sembah tidak sama dengan Tuhan mereka yang bisu tidak mampu berkata apa-apa.Sama sekali sistem Tauhid kita yang bersumberkan kalam-kalam mukjizatNya,berpaksikan kepada perintahNya,berteraskan kepada undang-undangNya jauh berbeza,tidak serupa dengan agama mereka.

“Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah. (2) Dan kamu bukan penyembah Tuhan yang aku sembah. (3) Dan aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kamu sembah. (4) Dan kamu tidak pernah [pula] menjadi penyembah Tuhan yang aku sembah. (5)”

Ayat dari surah Al-Kafirun ini seolah-olah berulang, simbolik ketegasan sikap kita kepada sistem Jahiliyyah dan syirik yang merosakkan aqidah.Lambang keberanian kita dalam membuktikan tiada titik pertemuan yang akan menyatukan sistem Islam yang suci dan bersih dengan sistem Jahiliyyah yang kotor berlumpur dosa dan melangkah ke arah langkah-langkah syaitan durjana.

Untukmulah agamamu dan untukkulah agamaku”.

Satu kata pemutus,satu perantara,penegas bicara tiada kompromi dalam beragama.

bersambung….

Advertisements

Sharing is caring :))

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: